Gezien worden en zelf zicht hebben in het donker is essentieel.
Verlichting gebruik ik niet alleen in het donker maar ook als de dagen al wat somberder worden.
Afgelopen jaar heb ik het lichtsetje van Lezyne gebruikt en ik ben er erg tevreden over.
Aangezien het nu weer tijd wordt om licht op je fiets te zetten tijd voor een review.
Opladen
Beide lampjes kun je opladen middels een mini USB oplader.
Wat handig is, het is dezelfde oplader als mijn Garmin 1030.
Er zit een dik rubber beschermhoesje over de oplader.
Ik heb in fikse regen gereden en het gaf geen probleem.
Ook na langere tijd zie ik geen roestplekjes of iets dergelijks.
De oplaadtijd is 4 uur voor de koplamp en 2 uur voor de achterlamp.
Montage
Beide lampen worden met een stevige brede rubber band aan je zadelpen en stuur bevestigd.
Er is niets afgevallen tijdens erg bonkerige ritten op de gravelfiets. Het zit echt stevig vast.
Tegelijkertijd kun je het ook snel er vanaf halen, het is geen gedoe.
Bediening
Er zit 1 knop op beide lampen.
Simpeler wordt het niet. Daarmee kun je gewoonweg door te drukken door de vele standen scrollen.
En het is een makkelijk in te drukken knop die je met handschoenen aan kunt zetten.
Licht
De koplamp heeft 8 verschillende opties. Dat is best veel.
In de praktijk gebruik ik er 2 of 3 .
Als ik in een heel donker bos rij gebruik ik de sterkste 800 lumen. Die geeft echt enorm veel licht.
Nadeel is dat je accu er wel snel mee leeg loopt.
Het is niet handig om daarmee op de weg te rijden want je verblindt zo ongeveer je tegenligger.
Rij ik in het verkeer dan zet ik hem 2 of 3 standen lichter.
Er zit ook een knippermodus op in verschillende lichtstanden. Die gebruik ik zelf niet wat betreft de voorlamp.
Het achterlicht heeft ook veel opties maar daar gebruik ik eigenlijk gewoon 1 of 2 standen van zodat ik gezien wordt.
Ben je aan het rijden dan zie je dat je lichtje groen is, dat betekent 50% en meer accu.
Oranje is nog 10-50% accu reserve en rood is onder de 10 %.
Als hij dan rood gaat knipperen weet je dat je echt snel naar huis moet, dan zit je onder de 5%.
Goed om te weten is dat je in Nederland officieel geen knipperlicht mag gebruiken (dank voor de tip Willem)
Accuduur
Als je normaal licht gebruikt gaan de lampen echt lang mee.
Gebruik je de hoge 800 lumen overdrive dan ben je na 1.5 uur leeg.
Met 150 lumen normaal licht kun je 17 uur rijden en als je dan af en toe een boost licht gebruikt kun je gerust een nacht doorrijden.
In onderstaand schema kun je zien hoe lang je met hoeveel watt kunt rijden.
Eerst de Lezyne Micro Pro 800 XL , de voorlamp en de tweede is het de Lezyne Strip Drive , het achterlicht.
Conclusie
Met licht rijden is essentieel. Voor je eigen veiligheid maar ook voor je mede weggebruiker.
Jij moet kunnen zien waar je rijdt en anderen moeten jou zien, simpel is dat.
Deze set geeft veel licht en is heel simpel in gebruik.
Zowel met op je fiets monteren als aan en uit zetten.
Het is een degelijke waterdichte en robuuste constructie die denk ik niet snel kapot gaat.
Je zou hem zelfs tot 1 meter kunnen laten vallen zonder enig gevolg. Dat heb ik niet uitgeprobeerd.
Echte minpunten kan ik niet vinden.
Adviesprijs set: 104,95
Meer info via Lezyne
Ik heb ook beide lampen van Lezyne. Super tevreden mee en altijd goed zichtbaar. Van de koplamp heb ik de 1300XL nu zo’n 3 a 4 jaar en begint de rubber vastzet band te slijten, maar deze kun je gewoon nabestellen.
Klein minpuntje vind ik om de mini USB stekker in het gaatje van de koplamp te krijgen. Blijft even pielen! Bij het achterlicht gaat dit eenvoudiger.
Er zitten inderdaad wel wat veel licht opties op de lampen.
He dick, vind ik met alle usb stekkers 🙂
3 -4 jaar is mooi! Waar voor je geld in ieder geval
Knipperende lichten zijn bij wet verboden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-fietsverlichting-en-reflectie-op-een-fiets
EN vreselijk irritant IMO.
He willen, dat wist ik niet. Zal ik toevoegen.
Kunnen ze die optie uit de lamp halen 🙂