Ik rij al jaren met Schwalbe gravelbanden, de G One, een all rounder.
Ik ben niet het type mens die steeds banden gaat wisselen adhv omstandigheden.
Dus moet ik een all round band hebben waar ik overal mee uit de voeten kan.
Met de aanschaf van mijn gravelfiets, de Specialized Diverge, had ik andere banden, de pathfinder.
Ik heb er 1 maand mee gereden en daarna zijn de Schwalbe erop gegaan.
Totaal geen grip op klimmetjes bij een natte ondergrond was de reden.
Nu reed ik altijd met de G One R maar begin van dit jaar is Schwalbe met een nieuwe serie gekomen, de G One R Pro line.
Schwalbe heeft drie varianten in de nieuwe G-One R Pro Line, elk ontworpen voor specifieke omstandigheden.
De Pro serie heeft een blauw logo waarmee je ze herkent.
En de banden zijn er nu ook met een zwarte wang. Daarmee heeft schwalbe gehoor gegeven aan de gebruikers.
Persoonlijk vind ik dat ook echt mooier.
- G-One RS Pro: De snelste band van de lijn, ontworpen voor maximale efficiëntie op harde ondergronden. Ideaal voor wedstrijdrijders en asfalt liefhebbers.
- G-One R Pro: De ultieme allrounder, perfect voor diverse terreinen, van bospaden tot grind en asfalt. De ideale keuze voor wie snelheid en controle wil combineren.
- G-One RX Pro: Ontwikkeld voor ruigere omstandigheden met een agressiever profiel dat meer grip biedt op losse ondergrond en modderige paden. Geschikt voor avonturiers die geen uitdaging uit de weg gaan.
Deze serie heeft vernieuwde eigenschappen, een betere lekbescherming, lager gewicht, betere rolweerstand en dus meer controle.
Met drie lagen zijwand bescherming en een bredere V-Guard anti-leklaag biedt het karkas bescherming tegen snakebites en scherpe objecten, zonder in te boeten aan gewicht.
De PRO serie loopt van 35 t/m 50 mm breedte.
Ik heb de G-One R Pro 45 mm op de Diverge gezet en er ondertussen rond de 8000 km mee gereden en op alle ondergronden.
Ik vind een maat groter 45 mm, echt fijn (reed met 40mm) vooral in de lange afdaling voelt dat net wat fijner.
Uiteraard zijn ze tubeless gemaakt.
Na 8000 plus km gereden te hebben 1 enkel keer ‘lek’ en ik heb er ook echt mee in ruig terrein gereden.
Die ene x spoot de melk eruit en in een paar seconden was dat over en het gaatje gedicht. (alle reden om tubeless te rijden!)
Binnenkort ga ik de achterband wisselen omdat je ziet dat die nu gesleten is. De voorband zowat niet.
Qua grip kan ik met deze banden echt alles aan. Of ik nu een snelle afdaling doe op het los grof grind in Frankrijk of in de blubber, deze banden kunnen dat aan. Maar ook op asfalt rijdt het prima en lever ik niet veel snelheid in.
Een echte allrounder.
Voor de winter wil ik de G One RX Pro eens proberen of een mix maken met op het voorwiel de RX Pro en achter de R Pro.
In september ga ik naar Rwanda en gaat mijn Santos gravelfiets mee, daar gaan de G One R 50 mm op.
Ben benieuwd wat ik voor verschil ga merken als ik weer een slag grotere band heb.